Joséphine Vigouroux
While many countries have five-day school programs, France maintains the tradition of a four-day primary school week*. But why don't some French children go to school on Wednesdays? This practice has its roots in historical, social and pedagogical considerations.
L'origine de la pratique de ne pas envoyer les enfants à l'école le mercredi remonte à la fin du XIXe siècle. À cette époque, les élèves français fréquentaient l'école six jours par semaine. Cependant, au fil du temps, le besoin de réduire la charge de travail des élèves et d'apporter des ajustements à la structure de la semaine scolaire a émergé. En 1882, la loi Ferry a instauré l'obligation scolaire et a établi le principe de l'éducation laïque, gratuite et obligatoire pour tous les enfants. La semaine scolaire de six jours a été réduite à cinq jours, et le mercredi a été réservé à des activités extrascolaires et au repos.
Le choix de ne pas avoir d'école le mercredi offre aux élèves la possibilité de participer à des activités parascolaires, sportives et culturelles. Cela favorise le développement global des enfants en leur permettant de s'engager dans des loisirs, des sports, des arts et d'autres activités qui peuvent contribuer à leur épanouissement personnel. N’hésitez pas à vous rendre sur cette page pour inscrire vos enfants au Wednesday Club de l’école M et qu’ils puissent profiter de ce jour pour faire des activités ludiques, créatives et sportives, organisées par notre équipe d’animateurs anglophones.
However, it is essential to note that changes have taken place in recent years. Some schools have experimented with four-day weeks in response to educational needs and parental expectations. These changes have prompted debate and discussion on how best to organize the school week, with arguments in favor of adapting to contemporary realities and concerns about the quality of teaching.
Although the tradition of school-free Wednesdays in France dates back over a century, questions continue to emerge as to the relevance of this organization of the school week. Advocates of the four-day week stress the need to adapt to today's educational needs, while others believe that the tradition of Wednesdays without school promotes children's well-being and offers opportunities for their overall development. Ultimately, the question of whether French children should go to school on Wednesdays remains a complex one, rooted in history and influenced by society's evolving needs.
*Some schools in the inner suburbs of Paris and some private schools without a contract continue to offer school on Wednesdays.