What are the main features of active teaching methods?

Joséphine Vigouroux

L'enseignement a connu une évolution remarquable au fil des années, passant d'un modèle traditionnel centré sur l'enseignant à des approches plus dynamiques mettant l'accent sur la participation active des élèves. Les pédagogies actives, au cœur de cette transformation, offrent une expérience d'apprentissage immersive, favorisant l'épanouissement des élèves et leur capacité à s'approprier leur savoir. Parmi ces pédagogies actives figure la pédagogie Montessori, nous avons d’ailleurs écrit un article à ce sujet. Si vous souhaitez découvrir en quoi elle consiste et ses caractéristiques, nous vous invitons grandement à le lire

The Context: A Real-World Learning Experience

At the heart of these pedagogies is a hands-on experience of learning. Classrooms are no longer simply places of passive listening, but interactive environments where engagement is encouraged. Hands-on projects, group discussions, and experiential activities become commonplace, providing students with an opportunity to truly connect with the material being taught.

The roles of the child and the teacher are modified for a varying degree of control over learning

Dans ce changement de paradigme, les rôles traditionnels de l'enfant et de l'enseignant sont modifiés. L'enseignant devient un guide, un facilitateur qui stimule la curiosité, encourage la réflexion critique et soutient les élèves dans leur processus d'apprentissage autonome. De leur côté, les enfants deviennent des apprenants actifs, prenant en main leur éducation, posant des questions, explorant et découvrant par l'expérimentation. Cette façon d’apprendre aux enfants est une méthode d’apprentissage dite innovante. On vous explique d’ailleurs dans cet articleles différentes caractéristiques qui font qu’une école est considérée comme ‘novatrice’.

Involvement and active experimentation

One of the key characteristics of active pedagogies is the emphasis on involvement and experimentation. Students are encouraged to apply their knowledge in real-world contexts, experiment and draw conclusions on their own. Whether through simulations, research projects or hands-on experiments, each activity is a meaningful learning opportunity. 

L’approche des mathématiques à travers les pédagogies actives est un exemple d’implication et d’expérimentation active pour les enfants à l’école M.

Rendez vous ici, pour écouter le podcast passionnant de la chaîne Radio France intitulé ‘Le temps des pédagogies innovantes, l’enfant au centre de l’école’.

Group interaction, collaboration and learning

Peer interaction, collaboration, and group learning play a crucial role in these pedagogical approaches. Students learn to work together, share ideas, solve problems collectively, thus promoting the development of essential social skills for their future.


In sum, active pedagogies transform the educational landscape by emphasizing the engagement, experimentation, collaboration, and empowerment of learners in their knowledge acquisition process. This approach not only prepares them for the challenges of the modern world but also stimulates their intrinsic curiosity, thus establishing a solid foundation for continuous and sustainable learning.

If you are looking for an establishment offering this type of pedagogy, we have listed for you all the Montessori and Freinet schools in the following two articles: