Supporting your child in his/her socialisation

Joséphine Vigouroux

It is often at nursery school that children make their first friendships, and it is through play that children most naturally relate to each other and make friends. For some children, school is the first place to socialise outside the family circle. But even for those who have been to nursery school, important changes take place during kindergarten in the way they play and relate to their friends.

Play and friends, age by age

Up to the age of 2 or 3, children usually play either alone, focused on their activity and indifferent to what others are doing, or by watching others play but not engaging in it.

Entre 2 et 4 ans se développe le jeu parallèle, où l'enfant joue séparément, mais près des autres imitant souvent leurs actions. C’est le début d'un jeu social plus complexe. 

Vers 3 ou 4 ans l'enfant commence à jouer avec les autres, mais l'activité n'est ni organisée ni coordonnée (par exemple, il va jouer à la cuisine et préparer un repas qu’il propose à son copain, qui accepte, mais tout est improvisé). 

À partir de 4 ans environ commence le jeu coopératif : l'enfant s'intéresse à la fois aux personnes qui jouent et à l'activité. L'activité est organisée et les participants ont des rôles assignés. C'est le début du «travail d'équipe ».

Why is play so important?

Le jeu est naturel et nécessaire à tous les enfants. Au-delà du plaisir qu’il procure (et savoir prendre du plaisir est une compétence clé à transmettre à nos enfants !), le jeu permet de développer un nombre infini de compétences socio-émotionnelles : l’autonomie (savoir quoi faire quand personne ne vous dirige), la communication, la résolution de problèmes, la négociation, la flexibilité et l’adaptabilité, la compréhension de ses émotions et de celles des autres, la résilience, la créativité et l’imagination.

These games can be structured, where the child has to follow guidelines or rules and is guided by an adult (board games, puzzles, team sports) or unstructured, where the child can do what they want with what they have. It is important to find a balance between these two types of play.

How to support the socialisation of your child?

Children need practice to learn to share, to take turns, to resolve conflicts and to experience the joy of friendship. 

  • Profitez des temps libres en dehors de l’école pour l’emmener au square ou au parc pour qu’il ait l’occasion de jouer librement avec ses camarades. Quand il ne fait pas beau, organisez des goûters avec ses amis à la maison, c’est une façon conviviale et joyeuse de passer les longs après-midis d’hiver !
  • Jouez avec votre enfant pour qu’il puisse s’approprier les règles de partage, de tour de rôle et de négociation avec vous !
  • Comme pour toute habileté sociale, les parents peuvent aider les enfants timides à répéter à l'avance pour une situation qui les stresse, comme aller à une fête d'anniversaire ou rencontrer un nouveau groupe de personnes. Si vous remarquez que votre enfant a du mal à interagir avec ses pairs, entrainez-le à la maison.

Help your child to be a good friend

Learning to play together means learning to take into account the other's desires as well as one's own, learning to negotiate and to enjoy sharing. These skills are developed throughout childhood, and make a major leap between the ages of 3 and 6. Accompany your child in this beautiful adventure: 

  • Help your child understand the other child's point of view: "I guess Simon wants a turn too."
  • When you play with your child, don't let them decide everything or always win ! It is important that they learn that you too should enjoy the game, and that sometimes you want to choose your character or win a game. 
  • When your child is playing with another child, only intervene in their discussions if they no longer respect the rules of respect and safety. Let them find a solution on their own as much as possible. If they need your help, help them find the solution rather than giving it to them ("How can you share this ball so that both of you can have fun with it?").

Stay close by and watch the children play together. Your visible presence encourages virtuous behaviour.

Jessica Escobar