Joséphine Vigouroux
It is often at nursery school that children make their first friendships, and it is through play that children most naturally relate to each other and make friends. For some children, school is the first place to socialise outside the family circle. But even for those who have been to nursery school, important changes take place during kindergarten in the way they play and relate to their friends.
Up to the age of 2 or 3, children usually play either alone, focused on their activity and indifferent to what others are doing, or by watching others play but not engaging in it.
Entre 2 et 4 ans se développe le jeu parallèle, où l'enfant joue séparément, mais près des autres imitant souvent leurs actions. C’est le début d'un jeu social plus complexe.
Vers 3 ou 4 ans l'enfant commence à jouer avec les autres, mais l'activité n'est ni organisée ni coordonnée (par exemple, il va jouer à la cuisine et préparer un repas qu’il propose à son copain, qui accepte, mais tout est improvisé).
À partir de 4 ans environ commence le jeu coopératif : l'enfant s'intéresse à la fois aux personnes qui jouent et à l'activité. L'activité est organisée et les participants ont des rôles assignés. C'est le début du «travail d'équipe ».
Le jeu est naturel et nécessaire à tous les enfants. Au-delà du plaisir qu’il procure (et savoir prendre du plaisir est une compétence clé à transmettre à nos enfants !), le jeu permet de développer un nombre infini de compétences socio-émotionnelles : l’autonomie (savoir quoi faire quand personne ne vous dirige), la communication, la résolution de problèmes, la négociation, la flexibilité et l’adaptabilité, la compréhension de ses émotions et de celles des autres, la résilience, la créativité et l’imagination.
These games can be structured, where the child has to follow guidelines or rules and is guided by an adult (board games, puzzles, team sports) or unstructured, where the child can do what they want with what they have. It is important to find a balance between these two types of play.
Children need practice to learn to share, to take turns, to resolve conflicts and to experience the joy of friendship.
Learning to play together means learning to take into account the other's desires as well as one's own, learning to negotiate and to enjoy sharing. These skills are developed throughout childhood, and make a major leap between the ages of 3 and 6. Accompany your child in this beautiful adventure:
Stay close by and watch the children play together. Your visible presence encourages virtuous behaviour.
Jessica Escobar